3.5 V6 Transit XJ220 – élő legenda
Az egyik legőrültebb mérnöki történet, ami valaha is kigurult egy fejlesztőműhelyből. Ez az elsőre jelentéktelennek tűnő 1989-es Ford Transit valójában egy sebességre született szörnyeteget rejt magában. Titkos prototípusként építették Jaguar legambiciózusabb szupersportkocsijához, az XJ220-hoz, és kultikus státuszt ért el – nem azért, amit kezdetben nyújtott, hanem azért, amivé vált. Csatold be az övet, és merüljünk el az egyik legváratlanabb teljesítményű kisteherautó történetében: annak eredetében, technikai megoldásaiban és örökségében.
Szállítókocsiból mérnöki ikon
A ’80-as évek végén a Jaguar éppen teljes erőbedobással dolgozott zászlóshajó szupersportautóján, az XJ220-on. Egy új hajtáslánc teszteléséhez keresett platformot – ez lett később a 3,5 literes, ikerturbós V6-os motor, amely egy B csoportos raliautó-erőforrásból származott, a Tom Walkinshaw Racing (TWR) fejlesztéséből. Ahelyett, hogy egy egyedi prototípus-alvázat építettek volna, a Jaguar mérnökei a tökéletes álruhát választották: egy Ford Transit zárt furgont. Az 1989-ben épített furgon megtartotta egyszerű külsejét, de a lemezek alatt semmi sem volt hagyományos. Az eredeti 2.5-ös dízelmotor helyére az XJ220 V6-os motorja került – az a 542 lóerős egység, amely később akár 343 km/h-ra is képes volt a sorozatgyártott modellben. A középre beépített motort az első ülések mögé helyezték, egy versenyspecifikációjú váltóhoz kapcsolták, és hatalmas nyomatékot küldött a hátsó kerekekhez.
Ahhoz, hogy ez a nyers erő kezelhető legyen, megerősítették az alvázat, és teljesen újratervezték a felfüggesztést – az XJ220 fejlesztési autóinak geometriáját használva. Az eredmény? Egy furgon, amely sportautókat is le tudott hagyni a lámpánál – miközben úgy nézett ki, mintha vízvezeték-szerelési eszközöket szállítana. A Jaguar fejlesztőcsapata mosolyogva csak „a furgonnak” nevezte, de valójában pótolhatatlan eszközzé vált az XJ220 tesztprogramjában – észrevétlenül gyűjtött ezer kilométernyi adatot a közutakon. Egyedül a kipufogó hangja árulta el a beavatottaknak, hogy itt valami különlegesről van szó.
Szerepe a Jaguar XJ220 fejlesztésében
A Transit XJ220 nem látványosságnak készült – kulcsfontosságú eszköze volt a Jaguar XJ220 fejlesztésének. A furgon karosszériája alatt a mérnökök elrejtették a TWR Metro 6R4 projektjéből származó 3.5 literes ikerturbós V6-ost, amelynek segítségével diszkréten tudták tesztelni a hajtásláncot a közutakon. A motorhangolás, a hűtési tesztek és a sebességváltó viselkedésének vizsgálatát is így végezték – anélkül, hogy egy szupersport prototípus feltűnést keltett volna. A középre helyezett, pokolian hangos V6 valódi lopakodó tesztjárművé változtatta a furgont. Az alváz megerősítésre került, a felfüggesztést újraszabták, a hűtőrendszert pedig a nagy sebességű futások igényeihez igazították. A Transit, bár kívülről közönségesnek tűnt, létfontosságú valós adatokkal szolgált az XJ220 finomhangolásához.
Top Gear reflektorfényében
A Transit XJ220 kultikus státuszra tett szert, miután szerepelt a Top Gear Australia: The Ashes Special című adásban. Richard Hammond egy Holden Maloo ellen versenyzett vele, és az eredmény mindenkit meglepett – a Transit kilőtt, és előnyt szerzett, bemutatva a Jaguar V6 nyers erejét. Sokan tévé-díszletnek hitték, de ez volt az eredeti XJ220 tesztfurgon, még mindig gyári karosszériával és acél kerekekkel. A munkásfurgon és a szupersport hajtáslánc abszurd kombinációja egy csapásra ikonná tette – és feltárta a Jaguar történetének egy rejtett fejezetét a világ számára.
Jelenlegi állapot és örökség
Ma a Transit XJ220 még mindig működőképes darabja a Jaguar mérnöki örökségének. Éveken át rejtve maradt, majd a Don Law Racing restaurálta – ők azon kevesek közé tartoznak, akik hivatalos engedéllyel rendelkeznek az XJ220 szervizelésére. Megőrizte eredeti, TWR által épített ikerturbós V6-ját és az egyedi hajtásláncot – ezáltal ritka példája a gyári őrületnek, amely valahogy túlélte az idő próbáját. Néha rendezvényeken tűnik fel vagy bemutató futásokon, közúton is legális, és műszakilag hű maradt az eredeti specifikációkhoz. Nem csupán egy különlegesség – kézzelfogható emlékeztető arra az időre, amikor a Jaguar mert szupersport DNS-t tesztelni a legváratlanabb formában. A Ford Transit műszaki adatait megtalálod weboldalunkon.
Összegzés: XJ220 Transit 3.5
A 3.5 V6 Transit XJ220 nem csak egy furcsa lábjegyzet – alapvető része az XJ220 történetének. Ami titkos tesztjárműként indult, az autóipar egyik legkülönlegesebb mérnöki kombinációjává vált. Versenypályás teljesítmény egy szállító karosszériában, és egy ikonikus Top Gear szereplés – mindez bizonyítja, hogy az igazi legendák nem mindig szupersportos testben jelennek meg. Néha acélkerekeket viselnek és egy Transit emblémát. |